-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49340 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آية سابقون اشاره به چه مطلبي دارد؟

در سورة واقعه ميخوانيم «وَالسّابِقُوْنَ السّابِقُوْنَ اُولئِكَ الْمُقَرَْبُونَ – في جَناّتِ النَّعيمِ – ثُلَّهٌ مِنَ الاَوَّلينَ – وَ قَليل مِنَ الآخِرينَ»

[و پيشگامان پيشگام – آنها مقربانند – در باغهاي پر نعمت بهشت جاي دارند – گروهي از امتهاي نخستين هستندـ و اندكي از امت آخرين]. واقعه/10 تا 14

در «شواهد التنزيل» «حاكم حسكاني» از «ابن عباس» چنين نقل شده

«اَلسُّبّاقُ ثَلاثَه ، سَبَقَ يُوشَعُ بْنُ نُونٍ اِلي مُوسَي ، وَ سَبَقَ صاحِبُ ياسِين اِلي عِيسي ، وَ سَبَقَ عَلِيّ اِلَي النَّبِيِّ (ص)» [پيشگامان (در ايمان) سه نفرند ، «يوشع» پيشگام نسبت به (ايمان به) موسي(ع) بود، صاحب ياسين (حبيب نجار) نسبت به عيسي(ع)، و علي(ع) نسبت به رسول خدا پيامبر اسلام(ص) پيشگام بود]. (شواهد التنزيل 2/213، ح 924)

در همان كتاب از «ابن عباس» نقل شده كه از رسول خدا(ص) تفسير اين آيه را پرسيدم، فرمود «حَدَّثَني جَبرَئيلُ بِتَفْسيرِها ، قالَ ذاكَ عَليٌّ وَ شِيعَتُهُ اِلَي الْجَنَّهِ»

[از جبرئيل تفسير اين آيه را پرسيدم گفت آن اشاره به علي(ع) و شيعيان اوست كه پيشگام در رفتن به بهشت هستند]! (شواهد التنزيل 2/215 و 216، ح 927) اين دو تفسير، منافاتي با هم ندارد، چرا كه علي(ع)، هم پيشگام در ايمان به پيامبر (ص) بود، و هم پيشگام در رفتن به بهشت است ، و در واقع اين دو ارتباط و پيوند ناگسستني با يكديگر دارد.

ولي بايد توجه داشت كه هيچ كس نميگويد اين احاديث به تنهايي به معني نص بر امامت بلافصل علي بن ابيطالب (ع) است ، بلكه هدف اين است هنگامي كه اين آيات و روايات را در كنار هم بچينيم ميبينيم علي (ع) شاخصترين و بارزترين فرد از امت اسلامي بود كه لايق اين مقام شد، و هيچ كس در اين ميدان به پاي او نيز نميرسد.

آيا با وجود اين همه فضائل غير قابل انكار سزاوار است ديگران را بر او مقدم بشمريم ، و با وجود او به سراغ ديگري برويم؟!




پيام قرآن ج 9

حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.